انجمن ورزشی کوتاه قامتان ایران

خاتونی: «فاصله قدرت» عامل پیروزی رئیس فعلی کمیته المپیک

تاریخ :
1400/10/08

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو؛ برنامه « ورزش بدون ویرایش » با موضوع مهندسی انتخابات فدراسیون‌ها با حضور دکتر مجید خاتونی، مدیر انجمن جامعه ورزش و فرهنگ ایران و ارتباط تلفنی با سید امیر حسینی، دبیرکل سابق کمیته ملی المپیک و رئیس سابق آکادمی المپیک و پارالمپیک روانه آنتن شد.

مجید خاتونی به نظریه‌های موجود درباره علل ایجاد تخلف و فساد اشاره کرد و گفت: بر اساس تئوری «انتخاب عمومی» افراد، کنشگران محاسبه گر توصیف می‌شوند و زمانی تصمیم به فساد می‌گیرند که منافع و پاداش مورد انتظار بیش از مجازات و جرائم باشد. متاسفانه در مجامع و هیئت‌های ورزشی ما این اتفاق رخ می‌دهد و پس از آن که تخلف انتخاباتی آشکار می‌شود با شخص متخلف برخوردی نمی‌شود.

وی ادامه داد: نظریه دیگر که « فاصله قدرت » خوانده می‌شود به نهاد دولت باز می گردد که میزان پذیرش اجتماع از توزیع نابرابر قدرت در جامعه را بررسی می‌کند. در جامعه‌ای که این روند برقرار باشد نابرابری خوب است و قدرتمندان حق دارند منافع زیادی به دست آورند. مصداق این نظریه انتخاب رئیس فعلی کمیته ملی المپیک بود. زمانی که ایشان وارد فرآیند انتخابات شدند، عنوان خبره ورزشی به سوابق ایشان اضافه شد در حالی ایشان سبقه فرهنگی و امنیتی داشتند اما چون قدرت و نفوذ داشتند در انتخابات شرکت کردند .

مدیر انجمن جامعه ورزش و فرهنگ ایران تاکید کرد: در ایران، بیشتر افرادی که مسئولیت‌های ورزشی را به عهده گرفته‌اند به حوزه غیرتخصصی وارد شده‌اند به همین دلیل هنجارها و مقررات را زیر پا گذاشته‌اند و از آنجایی که با خرده فرهنگ‌های ورزش آشنا نبودند با شیوه‌های من درآوردی خود، دموکراسی ورزشی را مختل کردند.

خاتونی از افول اخلاقی و کاهش تعهدات اجتماعی در ورزش انتقاد کرد و گفت: به دلیل همگرا نبودن اهالی ورزش، افرادی که غریزه قدرت طلبی بالایی دارند از شکاف موجود وارد جامعه ورزش می‌شوند. متاسفانه خویشاوند گزینی، باند بازی و جناح بندی‌ها موجب بروز اَشکال مختلف تخلف در انتخابات‌ها شده است .

در ادامه برنامه « ورزش بدون ویرایش »، سید امیر حسینی در پاسخ به پرسش مجری رادیو گفت‌وگو مبنی بر این که دلیل مهندسی شدن انتخابات فدراسیون‌ها در طول سالهای گذشته چه بوده است ، عنوان کرد: متاسفانه در کشور نهادهای مدنی هنوز جایگاه ویژه خود را پیدا نکرده‌اند و هنوز این باور نهادینه نشده است که این نهادها می‌توانند به توسعه ورزش کمک کنند . از این رو انتخابات مهندسی شده و غیرشفاف در تاریخ ورزش وجود داشته است .

وی تاکید کرد: مسئولیت وزارت ورزش و جوانان توسعه، ترویج و حمایت از ورزش است و باید از تصدی گری دولت بر این بخش بکاهد چرا که اصل کوچک شدن دولت در تمام برنامه‌های توسعه‌ای کشور گنجانده شده است .

دبیرکل پیشین کمیته ملی المپیک با یادآوری این که وظیفه پاسخگویی به عهده مجامع ورزشی است، خاطرنشان کرد: دولت مسئولیت پاسخگویی در ورزشی مانند فوتبال را ندارد، در واقع این مجمع فدراسیون فوتبال است که باید بازرس قانونی داشته باشد و مشکلات، چالش‌ها و مسائل به وجود آمده را پیگیری کنند.